Dynotech AB

Maskinbearbetning

Sida för maskinbearbetning (svarvning, fräsning etc.)...

 

 

 

 

Använd detta formulär vid förfrågan om balansering och maskinbearbetning.

 

 

Vevaxelbalansering

Vi utför vevaxelbalansering med den senaste digitala tekniken.

Den balanseringsmaskin vi använder kommer från Turner Technology som är en precisions PC-baserad maskin med dynamisk planseparering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi utför balansering av:

  • Alla förekommande motorer, raka 4-8cylindriga och även V4-V12 motorer med bobviktsbalansering

  • Svänghjul och tryckplattor

  • Variatorer till skotrar

  • Elmotorer

Med andra ord, i stort sett allt som snurrar.

 

Vi erbjuder alla typer av maskinbearbetningar som t.ex. lättningar, omstiftningar av svänghjul kopplingar osv. Läs mer i Maskinbearbetning vad vi kan erbjuda för tjänster.

 

Använd detta formulär vid förfrågan om balansering och maskinbearbetning.

 

Prislista balansering inkl moms.

Raka motorer (Ingår: Balansering vevaxel, remskivor, svänghjul och koppling.)

Rak 4cyl 1850:-
Rak 5cyl 1950:-
Rak 6cyl 2100:-
Rak 8cyl 2250:-
Balansering enbart vevaxel 1000:-
Balansering enbart svänghjul och koppling 1000:-

 

V-Motor (Ingår: Balansering vevaxel, remskivor, svänghjul och koppling samt viktjustering på kolvar och vevstakar)

V4 3800:-
V6 4000:-
V8 (automat) 4200:-
V8 (Manuell) 4400:-

 

Viktjustering vevstakar, tyngdpunktsbalansering.

4cyl 600:-
6cyl 800:-
8cyl 1000:-
10cyl 1150:-
12cyl 1250:-

 

Viktjustering kolvar.

4cyl 500:-
5cyl 600:-
6cyl 800:-
8cyl 1000:-
10cyl 1150:-
12cyl 1250:-

 

Flockning

 

Har du en trasig och ful originalpanel? Eller söker du efter att få ditt förarutrymme mer ombonat och snyggt?

Vi utför flockning i 40 olika färger och 4 olika längder, det är inte några problem att flocka på i stort sätt alla hårda eller halvhårda ytor oavsett material. Läs mer under flockning.

 

 

Vad är flockning?


Flock är fiber från antingen polyamid eller polyester som appliceras på önskvärt material eller yta med hjälp av lim och elektricitet. Längd och tjocklek på fibrerna kan varieras beroende på användningsområde, vi har från 0.5 till 4mm. Vi använder ett mycket starkt 2-komponents epoxylim och nylon av bästa kvalitet (vanligast 3.3decitex vid 1mm) för att garantera våra kunder bästa möjliga finish och hållbarhet.

Flocken kan även fås i 40 olika färger. Det tillsammans med sin greppvänlighet gör flockning till mycket användbart inom vitt skilda områden. Trots att kineserna upptäckte denna teknik för flera hundra år sedan så är flockning ett ganska okänt begrepp för de flesta. Vårt mål är att ändra på detta och visa flockens förträfflighet på många områden.

Flock är dessutom slitstarkt, ljuddämpande, värmeresistent vatten avstötande m.m. och inom bil/båtindustrin är användandet av flock utbrett. Förutom att det blir riktigt snyggt och har en ombonad känsla

så har alla rallybilar detta pga att fibrerna absorberar solljuset och minimerar chanserna för solblänk. En av de största fördelarna är att man med lätthet kan laga eller forma om gamla spruckna paneler för att sedan lägga flocket ovanpå och få ett fint helhetsintryck. En karg och spartansk plåtinstrumentpanel blir med stor skillnad ombonad och tystare om den flockas.

Före och efter exempel

Man kan med fördel blanda och lägga in flera färger på olika detaljer för att matcha bilens inredningsdesign på ett snyggt sätt.

 

Bromsbänk / Mappning

Vår bromsbänk utrustning

Vi har den senaste chassie dyno utrustningen från Dynapack - Dynapack 5000 2wd, den enda i Sverige. Den kan mäta upp till 1600Hk på hjulen beroende på utväxling vilket är mest på marknaden. Problemen med hjulspin, däckslitage, ogynsamt komprimerad fjädring och bakvagnsgeometri finns inte i en chassidyno då den bultas direkt på naven. Man får repeterbarheten man inte har på ett par rullar mellan olika gånger man spänner upp bilen. Man kan också låsa bänken statiskt på varvtal, vilket med fördel förenklar tuningen och kartläggningen av en motor.

Under full drift är ljudnivån NVH (Noise, vibration, and harshness) 50-70dB, dvs mycket tystare än motorn på tomgång vilket är utmärkt för att detektera spikningar. Det är även därför NVH testlaboratorier använder Dynapack.

Bänken har

  • 2st inbyggda bredbandslambdor
  • 2st avgastempar
  • 5st 0-5v ingångar
  • 4st 0-20v ingångar
  • TPS ingångar
  • RPM ingångar
  • 2st mapsensoringångar
  • knacksensor

 

 

Bromsa i ditt eget garage ?

Just precis, det är fullt möjligt. Kan inte ni komma till bromsbänken, kan bromsbänken komma till er. Dynotech erbjuder att ta med sig utrustningen till erat eget garage oavsett vart någonstanns ni bor i Sverige. Pris för detta hittar ni längst ner på denna sida.


Effektmätning

En effektmätning tar ca 60 minuter med upp och ner montering av bilen från bänken.

Det som ingår är följande:

  • Vi kör 3-5 st dynamiska svep från önskat startvarv till önskat slutvarv på motorn och med valfri ramp hastighet. Varför vi kör minst 3st svep är för att försäkra oss om att bilen har nått rätt drifttemperatur och att uppgifterna är korrekta.
  • Vill ni t.ex köra olika laddtryck vid svepen så är det ok, förutsatt att reglering för detta finns lätt åtkomligt och är väl fungerande.
  • När körningen är avklarat skriver vi ut diagram på effekten och alla andra parametrar vi loggat via bänkens ingångar. Hk/Nm som skrivs ut är på hjulen, där det är mätt.

 


Justering / Mappning

Bromsning av en motor är aldrig ett hafsjobb och måste få ta den individuella tid som varje enskild motor behöver. En mappning kan ta allt från några timmar till några dagar, allt berorende på vad det är för typ av motor, motorstyrsystem osv. En vanlig fråga vi får är "-Hinner ni mappa min bil på 4tim/halvdag ?".  Det gör man många gånger under förutsättning att bilen och motorn är i ordning d.v.s. inga tryck- olje- och bränsle läkage eller värmeproblem osv. För en nybyggd bil/motor rekommenderar vi att ni bokar in er på en heldag för mappning. Detta för att i lugn och ro sortera ut eventualla läkage, byta olja etc. innan man belastar hårt.

 


  OBS !  Vi vill att alla som ska mappa läser igenom våran CHECKLISTA längst ner på sidan innan ni kommer, för att bespara både vår och er tid när bilen väl sitter i bänken.

 

Våra priser


Mappning vardagar:

  • Halvdag (4 tim) - 4000kr inkl moms
  • Heldag (8 tim) - 6500kr inkl moms
  • Effektmätning (1 tim) - 1500kr inkl moms
  • Timdebitering 1000kr/tim inkl moms


Mappning helg:

Vi försöker att inte jobba på helgen, men är det ert enda alternativ att komma med bilen så kan vi fortfarande erbjuda denna tjänst mot att debiteringen är enligt "helgtaxa".

  • Halvdag (4 tim) - 5750kr inkl moms
  • Heldag (8 tim) - 8500kr inkl moms
  • Effektmätning (1 tim)- 1500kr inkl moms
  • Timdebitering 1500kr/tim inkl moms


Priser för att ta med bromsbänken

Detta är helt beroende på vart i landet ni vill att jag ska komma, så pris på begäran. Skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så kan vi nog hitta en lösning. Vanligtvis när jag gör detta så ser jag gärna att ni har samlat ihop 4-5st heldags bromsningar för att kunna hålla normal debitering på bromsningarna.

 

Checklista inför bromsbänkskörning

  1. Ta med låshylsa/nyckel om ni har fälglås.
  2. Kontrollera att det inte finns några bränsle eller oljeläkage, kontrollera detta minst 2 gånger.
  3. Kontrollera tändningen med stroboskop, så att 10 grader i sprutet är 10 grader på vevaxeln! OBS viktigt.
  4. Vid justering av kammar så bör ni veta hur mycket justering som tillåts av kolvar/ventilurtag osv för att undvika kontakt.
  5. Se till att ha fulltank med det bränsle ni vill ha mappat på.
  6. Motorn bör starta även om den går dåligt pga att den inte är mappad så ni kan kontrollera att den håller alla vätskor på plats.
  7. Motorn bör heller inte ha några värmeproblem dvs kylsystem luftat och klart.
  8. Om bilen är överladdad så trycktesta systemet så inte några läkage finns och att tryckrör sitter kvar och inte får för sig att attackera oss i bromsbänken senare. Små läkage runt spjällaxlar kan förekomma beroende på kvalitet på dessa och är inget att bry sig om. Ganska vanligt när de har otätade lager.
  9. Om ni har ett styrsystem som ej har lamda direkt i sprutet så bör lambda uttag finns på avgassystemet för att kunna logga detta i brämsbänkens dator. Vi kan även montera detta på plats men ni bör säga till om detta isåfall så tid avsätts för det. Det går även att mäta i slutrören på avgassystemet med mätrör, men att ha lambdasonden i avgasystemet är det vi rekommenderar.
  10. Om ni vill att vi ska mäta avgastemperator så ska ni ha en 1/8 NPT hylsa svetsat på grenröret, så vi kan koppla in våra givare till bänken. Detta är speciellt viktigt om ni vill köra på bensin. Kontakta oss om ni har frågor eller vill ha rätt svetshylsa för att förbereda detta innan bänkning.

 

Villkor för körning i bromsbänk hos oss

  • All dynokörning samts vistelse i våra lokaler sker helt på egen risk. Vi tar inget ansvar för fordon/person skador som kan inträffa genom att vistas i vår lokal för mappning och effektmätning.
  • Skador eller saneringar pga. oaktsamhet debiteras.

 

 

Kontakt

Dynotech AB

Täktvägen 6

904 40 Röbäck

Telefon: +46 702382255

Email: info@dynotech.se

Läs mer...

Information